Home >> For users  >> Exhibitions  >> Library Quality Management System

 

 

Library Quality Management System

   

 

In the modern world, the library has many competitors fighting for the attention of users. One of the solutions to attract readers was the introduction of a quality management system (QMS). This is a new management concept in librarianship. The exhibition presents publications dedicated to the implementation of the QMS, which formulate general requirements for new documentation, analyze the role of staff in this concept, as well as the role of libraries themselves in the development of regions.
The exhibition will be of interest to managers and specialists of libraries, as well as to anyone interested in the problems of library management.
The materials of the exhibition can be found in the Library Science and Scientific and Technical Information Room (room 205, 2nd floor) from May 23 to June 30, 2022. You can place an order for the publication you are interested in by clicking on the "Order" button (available for authorized users).

 

 

Books:

LibManag 01

1. Носова, А.В. Документационное обеспечение инновационной деятельности библиотек в условиях внедрения системы менеджмента качества: автореферат диссертации на соискание ученой степени кандидата педагогических наук : 05.25.02 / А. В. Носова. – Казань, 2012. – 22 с. : ил. – Текст : непосредственный.

Abstract: One of the directions of innovative activity of libraries is the introduction of a quality management system (QMS) into their work. Active interest in quality management stimulated the formation of a new management concept in the field of librarianship. The paper theoretically substantiates the conditions and mechanism for the formation of documentation support for innovative activity of libraries in the context of the functioning of the quality management system.

TO ORDER

LibManag 02

2. Дрешер, Ю.Н. Руководство по разработке и внедрению документации системы менеджмента качества в библиотеках / Ю. Н. Дрешер. – Казань : Медицина, 2015. – 88 с. – Текст : непосредственный.

Abstract: The manual was prepared on the basis of our own research on documenting the quality management system at the Republican Medical Library and Information Center. The general requirements for QMS documentation, mandatory documents (quality guidelines), i.e. documents necessary for the effective functioning of the QMS, are disclosed, the developed types, hierarchy, structure of documentation, methods of document management, records, identification and traceability are given. The description of the process and its documentation is given, the regulatory documentation of internal origin developed in the RMBIC is given. The principles of QMS documentation creation and management are disclosed.

TO ORDER

LibManag 03

3. Внедрение системы менеджмента качества в деятельности библиотек – главное условие достижения устойчивых конкурентных преимуществ: сборник научных трудов / [науч. ред. Ю. Н. Дрешер]. – Казань : Медицина, 2016. – 262 с. : ил. – Текст : непосредственный.

Abstract: The collection presents both practical experience and scientific research materials of employees of all structural divisions of the RMBIC. The QMS is interpreted as a strategic tool in personnel management, in the validity of measuring the satisfaction index, the historical aspects of the formation of the QMS are revealed; models of a balanced scorecard are described.

TO ORDER

LibManag 04

4. Менеджмент качества в библиотеках: технологическая среда библиотеки как фактор повышения качества и эффективности библиотечного обслуживания : материалы VI Всероссийской научно-практической конференции (Санкт-Петербург, 15-16 ноября 2017 года) / Комитет по культуре Санкт-Петербурга, Центральная городская публичная библиотека им. В. В. Маяковского. – Санкт-Петербург: Центральная городская публичная библиотека им. В. В. Маяковского, 2017. – 174, [1] с. : ил. – Текст : непосредственный.

Abstract: The collection contains reports presented at the VI All-Russian Scientific and Practical Conference "Quality Management in Libraries. The technological environment of the library as a factor in improving the quality and efficiency of library services". The materials of the collection cover the issues of technological changes in library services, new forms of providing library and information services, the work of libraries in a virtual environment, as well as the role of libraries in the innovative development of regions.

TO ORDER

LibManag 05

5. Менеджмент качества в библиотеках. Контроль качества как основа эффективной системы менеджмента качества в современной библиотеке : материалы VII Всероссийской научно-практической конференции (Санкт-Петербург; 13 ноября 2019 года) / Комитет по культуре Санкт-Петербурга, Центральная городская публичная библиотека им. В. В. Маяковского ; [сост. Н. В. Чудашкина]. – Санкт-Петербург: Центральная городская публичная библиотека им. В. В. Маяковского, 2019. – 118, [1] с. : ил. – Текст : непосредственный.

Abstract: The collection contains reports presented at the VII All-Russian Scientific and Practical Conference "Quality Management in Libraries. Quality control as the basis of an effective quality management system in a modern library."

TO ORDER

LibManag 06

6. Менеджмент библиотечно-информационной деятельности : учебник / В. К. Клюев, М. Н. Колесникова, М. П. Захаренко [и др.] ; научные редакторы В. К. Клюев и М. Н. Колесникова. – Санкт-Петербург : Профессия, 2021. – 389 с.: ил. – (Бакалавр библиотечно-информационной деятельности). – (Учебник). – Текст : непосредственный.

Abstract: The textbook systematically and comprehensively presents theoretical and applied aspects of library and information management. The concept of library management is presented taking into account the methodological positions of general management and the use of its principles and methods in the practice of library management as an organization. The scientific, legal, functional, technological and economic foundations of library management are consistently revealed. The priority directions of library and information management are considered separately, the marketing management concept is positioned as one of the most effective for a modern library. Special attention is paid to personnel management and the functioning of the library manager in the management system. The textbook is intended for undergraduate students studying in the direction of "Library and information activities", it will be useful for college students, students of retraining and advanced training programs of library and information personnel, as well as practitioners.

TO ORDER

LibManag 07

7. Развитие кадрового потенциала библиотек Российской Федерации в условиях цифровой экономики: национальный проект «Культура», федеральный проект «Творческие люди»: сборник научных статей / Министерство культуры Российской Федерации, Кемеровский государственный институт культуры ; составители и научные редакторы : Л. Г. Тараненко [и др.]. – Кемерово : Кемеровский государственный. институт культуры, 2021. – 313 с. : ил. – (Год науки и технологий, 21). – Текст : непосредственный.

Abstract: The collection includes articles that address topical issues of digitalization of library and information activities: priority areas of research, training of library staff; aspects of the implementation of the humanitarian and socio-cultural mission of libraries in the era of digitalization. It is addressed to teachers, researchers, practitioners of the library and information sphere, graduate students and students (bachelors and undergraduates).

TO ORDER

LibManag 08

8. Современное состояние инфосферы учреждений культуры : материалы IV Международного студенческого научно-практического форума, Орел (Российская Федерация) – Минск (Республика Беларусь), 25 марта 2021 года : при поддержке Министерства культуры Российской Федерации : согласно Программе развития ФГБОУ ВО «Орловский государственный институт культуры» на 2017-2021 годы / Министерство культуры Российской Федерации, Орловский государственный институт культуры, Белорусский государственный университет культуры и искусств; научные редакторы и составители : Д. Н. Грибков, О. О. Борисова. – Орел : Орловский государственный институт культуры, 2021. – 321 с. : ил. – Текст : непосредственный.

Abstract: The collection includes materials of the IV International Student Scientific and Practical Forum organized by the Orel State Institute of Culture and the Belarusian State University of Culture and Arts from January to March 2021. Scientists, teachers of higher and secondary levels of education, postgraduates, masters, bachelors exchanged experience in the field of theory and practice of archival and library science, discussed the problems of mastering cultural heritage and intercultural interaction of professional communities, as well as problems of document management and preservation of archival documents.

TO ORDER

   
  Диск
   
LibManag 09

9. Дрешер, Ю. Н. Проблемы менеджмента качества в библиотеке / Ю. Н. Дрешер. – Текст: электронный // Библиотеки и информационные ресурсы в современном мире науки, культуры, образования и бизнеса : материалы Шестнадцатой Международной конференции «Крым 2009». – Москва : ГПНТБ России, 2009. – 1 CD-ROM.

Abstract: The rapid development of information technologies, the emergence of many competitors in libraries have caused the urgency of the problem of the level of library service and the quality of services provided. However, in modern Russian library science, this problem remains insufficiently developed. The real way to improve the quality of services is the formation of libraries' own quality management systems based on ISO 9000 standards. A more holistic view of quality problems is needed than before. At the same time, a much stronger emphasis should be placed on the user's satisfaction with the range of services provided by the library, the comfort of the information environment created by it.

TO ORDER

   
 

Статьи из журналов и сборников:

   
LibManag 10

10. Дрешер, Ю. Н. Роль руководства в вовлечении персонала в процесс внедрения СМК / Ю. Н. Дрешер. – Текст : непосредственный // Научные и технические библиотеки : ежемесячный научно-практический журнал для специалистов библиотечно-информационной и смежных отраслей. – 2014. – № 3. – С. 24-30.

Abstract: The experience of implementing a quality management system in the activities of the Republican Medical Library and Information Center of Tatarstan is highlighted; the role of management in involving staff in this process is revealed; staff training is considered.

TO ORDER

LibManag 11

11. Степина, Н. А. Система менеджмента качества как условие повышения эффективности библиотеки / Н. А. Степина. – Текст : непосредственный // Библиография и книговедение : научный журнал по библиографоведению и книговедению. – 2018 – № 6. – С. 60-72.

Abstract: The article tells about the development of a quality management system of the university library and the practical experience of the staff of the scientific library of the I. S. Turgenev Orel State University in monitoring the quality of service.

TO ORDER

LibManag 12

12. Дрешер, Ю. Н. Система менеджмента качества как условие успешной деятельности организации / Ю. Н. Дрешер. – Текст : непосредственный // Научные и технические библиотеки : ежемесячный научно-практический журнал для специалистов библиотечно-информационной и смежных отраслей. – 2010. – № 8. – С. 27-30.

Abstract: The problems of forming a quality management system and its implementation in the work of the Republican Medical Library Center of the Ministry of Health of the Republic of Tatarstan are considered.

TO ORDER

LibManag 13

13. Дрешер, Ю. Н. Документирование системы менеджмента качества / Ю. Н. Дрешер. – Текст : непосредственный // Информационное обеспечение науки: новые технологии: сборник научных трудов / под ред. Н. А. Каленова, В. А. Цветковой. – Москва : БЕН РАН, 2017. – С. 312-327.

Abstract: A mandatory requirement of ISO 9000 series standards is the documentation of an organization's quality management system. To function effectively, an organization must identify and manage numerous interrelated activities. When documenting a quality management system, an organization can determine any number and composition of documents necessary to demonstrate effective planning, functioning, management and continuous improvement of the quality management system and its processes. The nature and degree of documentation of the quality management system depends on the characteristics of the organization. Documentation can cover the entire activity of an organization or individual aspects. For example, the requirements set in the documentation depend on the type and nature of products and processes, contract terms, established legislative and mandatory requirements, etc. The content of the quality management system (QMS) documents and the requirements set in it must comply with quality standards. The methodological guide for documenting the QMS is GOST R ISO/TO 10013-2007. "Organization management. Guidelines for documenting the quality management system".

TO ORDER

LibManag 14

14. Емельянова, Е. В. Проблемы библиотечного управления в научных трудах Н. С. Карташова и современный библиотечный менеджмент / Е. В. Емельянова, Н. Р. Шестаков, Н. С. Протасова. – Текст : непосредственный // Инновационные процессы в информационно-коммуникационной сфере: сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции (15 марта 2018г.) / Министерство культуры Российской Федерации, Краснодарский государственный институт культуры. – Краснодар : КГИК, 2018. – С. 237-241.

Abstract: The article examines the works of the famous Russian librarian N.S. Kartashov on the problems of library management and their impact on the quality of modern library services.

TO ORDER

LibManag 15

15. Шестаков, Н. Р. Концепция библиотечного менеджмента М. Я. Дворкиной и ее влияние на развитие современного менеджмента качества библиотечно-информационной деятельности / Н. Р. Шестаков, Е. В. Емельянова, Н. С. Протасова. – Текст : непосредственный // Инновационные процессы в информационно-коммуникационной сфере: сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции (15 марта 2018 г.) / Министерство культуры Российской Федерации, Краснодарский государственный институт культуры. – Краснодар : КГИК, 2018. – С. 241-244.

Abstract: The article discusses the concept of library management by Margarita Yakovlevna Dvorkina and its impact on the development of modern quality management.

TO ORDER

LibManag 16

16. Сокольская, Л. В. Репутация библиотеки как показатель качества ее коммуникационной среды / Л. В. Сокольская. – Текст : непосредственный // Моделирование коммуникационной среды библиотеки : материалы VII межрегионального библиомарафона «Формула успеха», Челябинск, 25-26 августа 2020 г. / Челябинский государственный институт культуры, Челябинская областная библиотека для молодежи. – Челябинск : ЧГИК, 2020. – С. 18-24.

Abstract: In the library environment, different tools are used to form a positive reputation. All of them are based on communication processes in their technologies.

TO ORDER